PrestaShop vs Magento – Który z nich powinieneś wybrać?

Według W3Techs, Magento zasila około 1,2% wszystkich stron internetowych opartych na CMS, a PrestaShop z 0,8% nie jest daleko w tyle. Może nie jest to najbardziej imponująca statystyka, jaką kiedykolwiek widziałeś, ale nadal oznacza to, że PrestaShop i Magento są dwoma najpopularniejszymi samodzielnymi, hostowanymi platformami ecommerce na świecie.

Właściciele sklepów internetowych zastanawiają się, który z nich najlepiej sprawdzi się w ich projektach i dziś pomożemy im się o tym przekonać.

Czym jest Magento?

Uruchomiony w 2008 roku Magento to platforma ecommerce o otwartym kodzie źródłowym napisana w PHP. Przez lata utrzymywał koronę najczęściej używanej aplikacji tego typu, a jego popularność pomogła mu zabezpieczyć przejęcie przez firmę Adobe o wartości 1,7 miliarda dolarów w 2018 roku.

Chociaż obecnie pozostaje w tyle za platformami takimi jak WooCommerce i Shopify, wszechstronność, skalowalność i szeroki zakres opcji dostosowywania Magento nadal sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie dla wielu projektów.

Magento Open Source jest dostępny do pobrania za darmo i powinien spełnić wymagania większości projektów ecommerce. Klienci klasy korporacyjnej mogą otrzymać płatną wersję o nazwie Magento Commerce. Ta ma kilka dodatkowych funkcji, jak również wsparcie 24/7 i może być hostowana przez właściciela strony lub na infrastrukturze chmury Adobe.

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop został wydany rok przed Magento, ale nigdy nie zdołał wywrzeć tak głębokiego wpływu na rynek. Podczas gdy Magento ostatnio traci na znaczeniu, PrestaShop stale zdobywa nowych użytkowników, a różnica między nimi zmniejsza się.

PrestaShop jest dostępny tylko jako darmowy produkt do pobrania. Nie ma łatwo dostępnego wsparcia, chyba że jesteś skłonny za nie zapłacić, ale zawsze możesz polegać na dużej społeczności fanów PrestaShop, którzy mogą Ci pomóc.

Presta jest uważana za bardziej odpowiednią dla startupów i mniejszych projektów, głównie dlatego, że nie posiada tak wielu funkcji jak Magento. Niemniej jednak, istnieje duży rynek szablonów i modułów, które pomogą Ci stworzyć dobrze wyglądający, funkcjonalny sklep internetowy.

Magento – zalety i wady

Zalety

  • Niewiarygodnie elastyczny – Magento jest znany z tego, że nadaje się do prawie każdego projektu. Jego otwarty charakter oznacza, że jeśli masz odpowiednie umiejętności – możesz go modyfikować do woli.
  • Szeroki zakres funkcji – Nawet darmowa wersja Magento jest pełna funkcji, co oznacza, że nie będziesz musiał poświęcać czasu i pieniędzy na instalowanie dziesiątek rozszerzeń i rozszerzanie funkcjonalności platformy.
  • Integracje stron trzecich – Jednym z powodów, dla których tak wiele korporacji używa Magento, jest łatwa integracja z rozwiązaniami ERP i CRM. To sprawia, że Magento staje się czymś więcej niż tylko zwykłym kreatorem stron ecommerce.
  • Przyjazny dla urządzeń mobilnych – Magento 2 został wprowadzony w 2015 roku i przyniósł wiele zmian. Niektóre z głównych z nich obracały się wokół nowego responsywnego projektu, co oznacza, że strony internetowe oparte na Magento mają tendencję do działania dobrze zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.
  • Pomocna społeczność – Popularność Magento oznacza, że sporo osób spędziło lata pracując z aplikacją i zna jej tajniki. Kiedykolwiek będziesz potrzebował pomocy, z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz osobę, która odpowie na Twoje pytanie lub pomocny artykuł lub tutorial, który Cię poprowadzi.
  • Przyjazny dla wyszukiwarek – Szeroki zakres funkcji SEO Magento zdobył reputację najbardziej przyjaznego dla wyszukiwarek samodzielnie hostowanej platformy ecommerce na rynku.
  • Wysoka skalowalność – Jednym z głównych plusów Magento jest to, że działa równie dobrze z 10 lub 10 000 produktów. Platforma może przetwarzać tysiące transakcji na godzinę, co oznacza, że możesz obserwować rozwój swojego sklepu, nie myśląc o osiągnięciu limitów Magento.

Wady

  • Cena – Płatni klienci, którzy potrzebują wersji premium Magento, będą musieli odłożyć znaczny budżet. Cena zależy od indywidualnego projektu, ale miesięczne rachunki mogą sięgać nawet czterech cyfr.
  • Złożoność – Liczne funkcje wbudowane w rdzeń Magento sprawiają, że aplikacja jest trudna do dostosowania dla wielu programistów. Jeśli potrzebujesz jakichkolwiek niestandardowych funkcji opracowanych specjalnie dla Twojego sklepu, znalezienie odpowiedniej osoby do tego zadania nie będzie ani tanie, ani łatwe.
  • Nie jest szczególnie łatwy w użyciu – Magento jest niezwykle wszechstronną platformą, ale ponieważ masz tak wiele funkcji włączonych domyślnie, znalezienie równowagi i opanowanie aplikacji może nie być tak łatwe, jak można było mieć nadzieję.

Prestashop – zalety i wady

Zalety

  • Całkowicie darmowy – PrestaShop jest dostępny tylko jako darmowy plik do pobrania. Możesz go używać w dowolnej ilości projektów, a ponieważ jest open-source – możesz również modyfikować jego kod źródłowy, aby dostosować jego funkcjonalność.
  • Bardzo przyjazny dla użytkownika – PrestaShop jest znany z łatwej instalacji i intuicyjnego interfejsu backend. Może wymagać trochę przyzwyczajenia, ale nawet bardziej niedoświadczeni użytkownicy nie powinni mieć poważnych problemów z pracą z nim po pewnym czasie.
  • Tony dodatków – W porównaniu do innych platform ecommerce, PrestaShop prezentuje swoim użytkownikom znacznie bardziej zróżnicowaną gamę motywów i modułów, które pomagają dostosować wygląd sklepu i nadać mu dodatkową funkcjonalność.
  • Minimalne wymagania sprzętowe – Aplikacja nie ma szczególnych wymagań co do serwera, na którym jest uruchomiona. Jeśli dopiero zaczynasz, możesz nawet zbudować swoją stronę na tanim planie hostingu współdzielonego, co czyni PrestaShop opłacalnym rozwiązaniem dla nowych projektów.
  • Czysta instalacja domyślna – Ponieważ rdzeń PrestaShop nie jest wypchany funkcjami i narzędziami, jego działanie jest znacznie bardziej lekkie i stabilne.
  • Analityka e-commerce – PrestaShop posiada wbudowane narzędzia, które pomogą Ci zobaczyć jak zachowują się użytkownicy, kiedy lądują w Twoim sklepie internetowym. Szczegółowe informacje na temat ważnych metryk, takich jak ruch i współczynniki konwersji są łatwo dostępne, co pozwala na dokładne monitorowanie sukcesu Twojego sklepu.
  • Wsparcie dla wielu języków – PrestaShop jest dostępny w ponad 70 językach i obsługuje różne waluty. Z odpowiednimi modułami, możesz stworzyć prawdziwie międzynarodowy sklep w krótkim czasie.

Wady

  • Ograniczona skalowalność – Technicznie, nie masz żadnych ograniczeń co do liczby produktów sprzedawanych przez twoją stronę. Mimo to, PrestaShop jest skierowany do małych i średnich projektów i nie jest szczególnie odpowiedni dla sklepów internetowych o dużym natężeniu ruchu.
  • Ograniczenia projektowe – Po wybraniu motywu dla Twojego sklepu PrestaShop, możesz go do pewnego stopnia dostosować. Jednak w porównaniu z niszowymi konkurentami, opcje tworzenia naprawdę unikalnego, profesjonalnie wyglądającego projektu są nieco ograniczone.
  • Drogie szablony i moduły – PrestaShop nie ma wielu wbudowanych funkcji i prawdopodobnie będziesz musiał zainstalować kilka dodatków, aby osiągnąć swoje cele. Wiele z tych wtyczek jest płatnych, więc upewnij się, że odpowiednio zaplanujesz swój budżet.

Jak wybrać odpowiednią platformę Ecommerce?

Wybór pomiędzy dwoma platformami ecommerce dla Twojego przyszłego sklepu internetowego wymaga czegoś więcej niż tylko wymienienia zalet i wad. Potrzebujesz więcej szczegółów na temat tego, co te dwie aplikacje robią i jak to robią. Oto jak PrestaShop i Magento wypadają w zestawieniu.

Łatwość użytkowania

PrestaShop ma zdecydowanie bardziej przyjazny interfejs użytkownika. Jego panel administracyjny jest ładnie ułożony i nawet początkujący może łatwo znaleźć to, czego szuka. Backend Magento nie jest skomplikowany, gdy już się do niego przyzwyczaisz, ale szerszy zakres funkcji oznacza, że musisz poświęcić trochę czasu na jego opanowanie.

Szablony

Setki motywów i szablonów są dostępne na oficjalnym rynku Magento i wielu stronach internetowych innych firm. Historycznie, Magento jest bardziej popularną aplikacją, więc można znaleźć dla niego więcej motywów.

Jednak prawdziwą przewagą Magento jest szerszy zakres opcji dostosowywania, co pozwala na dopracowanie nawet najmniejszych szczegółów projektu sklepu.

Wydajność

Wbudowane funkcje Magento sprawiają, że jest to jedna z najbardziej wszechstronnych platform tego typu. Możesz go używać do prawie każdego sklepu internetowego, jaki można sobie wyobrazić, bez potrzeby instalowania dziesiątek dodatków. Niestety, wszystkie dodatkowe narzędzia i funkcje sprawiają, że jest on dość zasobożerny, więc Magento ma tendencję do przerastania swoich planów hostingowych szybciej niż jego konkurenci.

PrestaShop nie ma tak wielu funkcji domyślnie, a jego wydajność jest znacznie bardziej usprawniona. Pod warunkiem, że nie będziesz zapychał instalacji zbyt wieloma modułami i wtyczkami, powinieneś być w stanie używać PrestaShop na przystępnym planie hostingowym przez dłuższy czas.

Rozszerzenia

Społeczności wspierające te dwie aplikacje rozwijają dodatki, których możesz użyć, aby rozszerzyć funkcjonalność sklepów i poprawić komfort użytkowania witryny. W Magento, wiele funkcji jest zintegrowanych z domyślną instalacją, więc przewidywalnie, istnieje dla niego mniej rozszerzeń.

Oficjalny rynek PrestaShop zawiera prawie 4,000 modułów, a wszystkie funkcje, których kiedykolwiek będziesz potrzebował, są tam najprawdopodobniej dostępne. Jednakże, ponieważ wiele z rozszerzeń jest płatnych, właściciele sklepów muszą mieć oko na budżet.

SEO

Magento zdecydowanie ma przewagę, jeśli chodzi o optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Funkcje takie jak optymalizacja obrazów, meta tagi produktów, tagi kanoniczne dla kategorii i produktów oraz edytor plików robot.txt są domyślnie włączone, co czyni Magento najbardziej przyjazną dla SEO aplikacją tego typu.

PrestaShop również posiada kilka funkcji SEO już na starcie, a brakujące funkcje można dodać za pomocą modułów.

Bezpieczeństwo

Uaktualniona instalacja Magento na prawidłowo skonfigurowanym serwerze jest domyślnie bezpieczna i to samo dotyczy PrestaShop. Obie platformy mają solidne mechanizmy bezpieczeństwa, aby zapewnić bezpieczeństwo danych użytkowników, a wtyczki i rozszerzenia mogą włączyć dodatkowe funkcje dla dodatkowego spokoju.

Niemniej jednak, Twoja rola jako administratora strony nie powinna być niedoceniana. Właściciele sklepów muszą utrzymywać swoją podstawową aplikację, dodatki i wtyczki w stanie uaktualnionym przez cały czas, przestrzegając również wielu innych ważnych praktyk bezpieczeństwa.

Wsparcie

Wsparcie jest często problemem dla osób rozważających użycie platformy open-source, co nie jest całkowicie bezpodstawne.

PrestaShop daje Ci dostęp do systemu ticketowego, w którym możesz uzyskać pomoc ekspertów, ale tylko jeśli zapłacisz trochę ponad 300 dolarów. Podobnie, dedykowany zespół wsparcia Magento jest do Twojej dyspozycji tylko wtedy, gdy kupisz wersję premium.

Większość właścicieli sklepów nie może sobie pozwolić na dodatkowe opłaty, ale na szczęście dla nich, nie brakuje pomocnych zasobów dostępnych w Internecie. Często członkowie społeczności i wsparcie dostawcy hostingów, mogą pomóc w rozwiązaniu problemu.

Koszty

Mimo że Magento ma płatną wersję, jest ona skierowana głównie do dużych firm i przedsiębiorstw, i raczej nie będziesz jej potrzebował od samego początku. Są jednak inne rzeczy do rozważenia.

Zarówno Magento jak i PrestaShop są platformami typu self-hosted, co oznacza, że musisz uwzględnić koszty takie jak hosting, certyfikat SSL i opłata za rejestrację domeny. Możesz znaleźć darmowe motywy i rozszerzenia, ale najprawdopodobniej będziesz potrzebował kilku dodatków premium. Ostatecznie, budżet, który trzeba odłożyć jest określony przez sumę tych wydatków.

Magento vs PrestaShop: Który z nich wybrać?

Twój wybór platformy ecommerce będzie miał znaczący wpływ na przyszłość całego projektu. Określa łatwość, z jaką uruchomisz swój sklep internetowy oraz wpływa na jego wygląd i funkcjonowanie. Dlatego tak ważne jest dokładne rozważenie opcji przed podjęciem decyzji, która aplikacja najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.

Magento jest zdecydowanie bardziej kompleksowym rozwiązaniem. Jest potężniejszy niż PrestaShop i oferuje szerszy zakres funkcji out-of-the-box. Magento jest niezrównany, jeśli chodzi o skalowalność, co czyni go idealnym dla projektów o dużym natężeniu ruchu. Wadą tego wszystkiego jest to, że niedoświadczeni użytkownicy muszą nauczyć się więcej i wymaga więcej zasobów sprzętowych, aby działać płynnie.

PrestaShop, z drugiej strony, jest lekki i przyjazny dla początkujących. Nie jest tak bogaty w funkcje jak Magento, ale szeroki zakres rozszerzeń powinien zapewnić Ci funkcjonalność, której potrzebujesz. Uzyskanie unikalnego projektu, którego szukasz, może być jednak nieco trudne, a aplikacja często ma problemy z dużym natężeniem ruchu i transakcji.

Wiele osób powie Ci, że PrestaShop jest idealny dla małych i średnich projektów, podczas gdy Magento jest bardziej odpowiednie dla większych, bardziej popularnych sklepów internetowych, i jest w tym element prawdy.

Jednakże, przy wyborze platformy ecommerce, musisz wziąć pod uwagę kilka innych rzeczy, w tym twoje doświadczenie i poziom umiejętności technicznych, specyficzne cele projektu i budżet.

Podsumowanie

PrestaShop i Magento istnieją już od ponad dekady i nadal zasilają tysiące projektów na całym świecie. Oba mają zalety i wady, a decyzja, który z nich jest bardziej odpowiedni dla Twojego sklepu internetowego nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać.

Jednak jeśli wiesz, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę, nie powinieneś mieć problemów z dokonaniem właściwego wyboru.

Często zadawane pytania

Czy mogę użyć Magento i PrestaShop do stworzenia sklepu ecommerce bez doświadczenia w kodowaniu?

Tak, absolutnie możesz. Obie platformy ecommerce mogą wymagać trochę przyzwyczajenia, ale Magento prezentuje bardziej stromą krzywą uczenia się. Mimo to, jeśli jesteś gotów zainwestować wystarczająco dużo czasu i wysiłku, możesz je opanować.

Czy otrzymam jakiekolwiek oficjalne wsparcie z Magento i PrestaShop?

Adobe oferuje wsparcie tylko dla wersji premium Magento, która jest skierowana do klientów korporacyjnych i raczej poza zasięgiem większości właścicieli sklepów. PrestaShop również oferuje płatny plan wsparcia.

Powineneś być w stanie uzyskać informacje, których potrzebujesz bez płacenia za oficjalne wsparcie. Istnieje wiele pomocnych zasobów online dla obu platform, a jeśli będziesz miał z czymś problem – zawsze możesz poprosić o pomoc społeczność lub wsparcie dostawcy hostingu.

Jak bardzo konfigurowalne są Magento i PrestaShop?

Zarówno Magento jak i PrestaShop mają oficjalne rynki z motywami i wtyczkami, które mogą całkowicie zmienić wygląd i funkcjonalność Twojej strony. Magento oferuje więcej opcji dostosowywania, zwłaszcza jeśli chodzi o wygląd. Ma również więcej opcji włączonych domyślnie, więc prawdopodobnie będziesz potrzebował mniej dodatków.

W przypadku PrestaShop, prawdopodobnie trudniej będzie Ci stworzyć projekt, o który Ci chodzi. Jednak dzięki szerszej gamie dodatków, dodanie wszystkich funkcji, których potrzebujesz do swojego sklepu bez pogorszenia wydajności nie powinno być problemem.


Dodano

w

przez

Komenatrze

Jeśli dodajesz komentarz, zadbaj o to by wnosił coś do tematu wpisu, szczególnie jeśli robisz to tylko by zostawić link do swojej strony. Bezwartościowe komentarze nie zostaną zaakceptowane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *